התהליך - שלב אחר שלב

תהליך השתלת השיניים - שלב אחר שלב:

  1. בניית תכנית הטיפול על סמך צילומי רנטגן ובדיקה קלינית. במסגרת הבדיקות המוקדמות לקראת השתלה, יישלח המטופל לביצוע צילום סיטי דנטלי. צילום זה מאפשר לרופא להעריך את מבנה העצם ומימדיה. בהתאם לעצם הזמינה יתוכננו מימדי השתל (רוחבו ואורכו). השתל הממוקם בלסת צריך להיות עטוף בכל הקפו ואורכו בעצם. לעתים העצם הקיימת דקה או קצרה מדיי ויש צורך בבניית עצם, בניתוח מקדים או סימולטני, להנחת השתל
  2. קיבוע השתלים הדנטליים נעשה בתהליך כירורגי מינורי המתבצע במרפאה. קיימת אפשרות לביצוע השתלה בשלב אחד או בשני שלבים.
    א. אם הרופא מתכנן השתלה בשני שלבים – השתלים יקובעו מתחת לחניכיים בכל שלב ההחלמה. כאשר בשלב השני יבצע הרופא פעילות כירורגית נוספת ופשוטה בכדי לחשוף את השתלים שקובעו מתחת לחניכיים לקראת ביצוע עבודת השיקום.
    ב. אם הרופא מתכנן ביצוע השתלה בשלב אחד – במקרה זה החלק העליון המתכתי של השתל (או כיפת ריפוי) יבלוט מעל פני החניכיים בכל שלב ההחלמה ואין צורך בניתוח נוסף לפני תחילת עבודת השיקום.
  3. לאחר החדרת השתלים, העצם צומחת מסביבם ומקבעת אותם בתוך הלסת. שלב זה נקרא שלב ההחלמה והוא אורך בין מספר שבועות למספר חודשים. בשלב זה הרופא יכול להתאים למטופל את הכתר או התותבת הזמנית או לבצע העמסה מיידית.
    העמסה מיידית – הודות לעיצובם הקוני של השתלים המאפשר צמיחה מהירה וטובה יותר של עצם מסביב לשתלים, קיימת אפשרות לקצר את זמן ההמתנה בין השלבים: החדרת השתל, התקנת המבנה והדבקת הכתר הזמני ע"י העמסה מיידית. שיטה זו מאפשרת לבצע באותו יום את החדרת השתל והדבקת הכתר הזמני ובכך חוסכת את אי הנוחות של העדר שיניים. השיטה יעלה במקרים נבחרים בהם הרופא קובע כי נפח העצם וצפיפותה מאפשרים לקלוט את כוחות הלעיסה. 
  4. שלב השיקום – השיקום ייעשה ע"י הברגת מבנה מטיטנים את ראש השתל, ועליו תודבק או תוברג עבודת השיקום. שחזור ע"ג שתלים עם משושה פנימי בעל מקדם חיכוך Friction Fit הוכיח את עצמו כיציב ביותר ויחזיק מעמד שנים רבות.
    השיקום יעשה במספר פגישות, בהן הרופא לוקח את המידות הדרושות לכותרת השן אשר תתחבר לשתל והן נשלחות למעבדת שיניים להכנת שן מלאכותית בעלת מראה טבעי והרמוני לשיני המטופל. החלטת רופא השיניים באשר לסוג העבודה ותהליך השיקום תלויה במספר גורמים רפואיים כגון: המצב הרפואי הכללי של המתרפאים, כמות העצם הניתנת לשימוש, מיקום השתלים ונתונים רפואיים נוספים.

השתלת עצם:

באזורים בהם אבדו השיניים, העצם שוקעת או נספגת באופן טבעי לאורך הזמן, הן מבחינת הגובה שלה והן מבחינת הרוחב. ככל שחולף זמן רב יותר – כמות ספיגת העצם הולכת וגדלה. בשל כך ישנם מצבים בהם קיים חסר עצם מקומי לייצוב ראשוני של השתל ונדרש שלב נוסף ומקדים בתהליך של השתלת עצם חדשה כדי ליצור מקום בטוח לקיבוע השתלים.
בתהליך זה מניחים חומר דמוי עצם במקום שבו הייתה בעבר עצם שנספגה. החומר המושתל מעודד צמיחה מחדש של העצם הרגילה באותו האיזור. לאורך הזמן, התאים החיים מתחילים לגדול בעצמם באזור המטופל. ככל שהגוף מתקדם בתהליך ההחלמה הטבעי שלו, החומר המושתל מוחלף בהדרגה ע"י עצם חדשה ובריאה, ליצירת מקום בריא ובטוח עבור השתל הדנטלי או לתמיכה בחניכיים ובשיניים הטבעיות.

השתלת רקמות רכות:

זהו תהליך נפוץ אשר משתמשים בו כאשר נסיגת החניכיים גורמת לחשיפת שורש השן, או במצב של סיכון לחשיפה כזו. הליך זה נועד כדי ליצור מחדש את קו החניכיים ולמנוע התדרדרות נוספת במצב החניכיים, בד בבד עם שיפור החיוך.
בתהליך זה מניחים חומר דמוי רקמה רכה במקום בו היו בעבר חניכיים שנסוגו. חומר זה מעודד צמיחה חדשה של הרקמה הרגילה. לאורך הזמן, התאים החיים מתחילים לגדול בעצמם באיזור המטופל. ככל שהגוף מתקדם בתהליך ההחלמה הטבעי שלו, החומר המושתל מוחלף בהדרגה ע"י רקמת חניכיים חדשה ובריאה, ליצירת סביבה בריאה ובטוחה עבור השתל הדנטלי או לתמיכה בחניכיים ובשיניים הטבעיות, וביצירת סימטריה בקו החניכיים התורמת לחיוך טבעי.

הרמת סינוס:

היא תהליך המסייע לגוף בשיקום של הלסת העליונה בפה, ע"י שחזור עצם שאבדה והחלפתה באחרת. הרמת הסינוס יוצרת סביבה מתאימה למיקום השתל וסיכוי מופחת לגרימת נזק לסינוסים במהלך מיקום השתל.
הרמת סינוס נדרשת בדר"כ בשלב הראשון בתהליך מיקום השתל הדנטלי, בחלקה האחרוי של הלסת העליונה. במקרה של חוסר בשיניים באיזור זה, העצם מתכווצת ונסוגה באופן טבעי במשך הזמן וכתוצאה מכך הסינוסים מתרחבים אל החלל הריק שבו נמצאה העצם. כיוון שכמות העצם הזמינה אינה מספיקה לתמיכה בשתל הדנטלי, יש להוסיף עצם בחלל כדי לאפשר צמיחת עצם נוספת באזור זה.

לעולם המטופלים לעולם הרופאים לעולם המעבדות
1