אדוני הרופא, אני צריך השתלת שיניים. מה עליי לעשות?

מהרגע בו הן בוקעות ועד לסוף חיינו, השיניים תופסות מקום חשוב בחיינו והן אחד האיברים המשרתים אותנו נאמנה. עם זאת, עלולים להתפתח מצבים בריאותיים בחלל הפה שיחייבו אותנו לעבור השתלה דנטאלית במטרה להחליף שן חסרה או יותר. אז אם כבר הגענו למצב הזה, מה עושים? מה צריך לשאול את הרופא המטפל?

ד"ר אילן ביתלתום, פריודונט - מומחה לטיפול במחלות חניכיים, ממליץ קודם כל לחפש רופא המיומן בביצוע שתלים. "צריך להבין כי חייבים לגשת לטיפול אצל רופא שיש לו הכשרה מתאימה וניסיון. כיום בישראל אין מומחיות ספציפית בביצוע שתלים. אולם, המומחיות הקיימות הן במחלות חניכיים וכירורגיית פה ולסת. אלה הם שני תחומי ההתמחות בהן לרופאים ניסיון רב בכירורגיה של הפה. זה נכון כי כל רופא שיניים כללי רשאי לעשות שתלים, אולם כדאי למטופל לבחור היטב בהתאם להעדפותיו והצורך בטיפול.

"כאשר מטופל מגיע לרופא שבחר, הרופא המטפל צריך קודם כל לוודא אכן שיש צורך בהשתלת שיניים. האופציה הראשונה שלנו תמיד היא לנסות ולשמר את השיניים הקיימות. במידה והשיניים נעקרו, או המטופל הגיע למצב בו לא ניתן לשמר את השן המקורית נבדוק אם התנאים מספקים להשתלה. ההליך מתחיל בצילום חלל הפה, אשר מספק לנו הבנה של נפח העצם המתאים לביצוע של שתל ואת הקרבה לסטורקטורות אנטומיות שיכולות להגביל ביצוע שתל. במקביל נבחן את התנאים הפיזיולוגיים של המטופל כדי לוודא שמועד ההשתלה הוא נכון".

אילו תנאים יכולים להוות סיכון להשתלת שיניים?

"קודם כל איכות העצם וכמות העצם הזמינה. כמובן שמתלווים לזה גורמי סיכון שיכולים לגרום להפרעה בריפוי פצע כמו מחלת הסוכרת. במידה והמטופל הינו סוכרתי – הסוכרת חייבת להיות מאוזנת לפני התחלת ההשתלה. אם המטופל הוא מעשן כבד – זה מעלה את הסיכון לבעיות חניכיים ואובדן עיצוב השתלים. גם רקע של מחלות חניכיים עלול להוביל לסיכון לבעיות חניכיים סביב השתל. לרופא המטפל יש מערכת שיקולים נרחבת שעליו לקחת בחשבון לפני תחילת הטיפול, בנוסף למוזכר לעיל – למשל נטילת תרופות, כגון טיפול באוסטרופארוזיס, שעלול להוביל לסיבוכים בקליטת השתל".

איך אבחר את השתל המתאים לי?

"הבחירה בסוג השתל היא במרבית המקרים נתונה לשיקול הדעת של הרופא – אם כי חשוב להציע למטופל לפחות 2 חלופות של מערכות שתלים. לכל מערכת שתלים יש עקומה מסוימת. בהקשר הזה יש שתלים הנמצאים בשוק במשך שנים רבות, אשר יש לנו מעקב ארוך טווח אחרי אחוזי ההצלחה והשרידות של שתלים אלה- למשל שתלי זימר ביומט נמצאים בשוק כבר למעלה מ15 שנה והוכיחו שרידותם בפיות מטופלים ב98.7% הצלחה (מהגבוהים בעולם). באשר לשתלים חדשים יותר, כמו בכל דבר כאן יש מגבלה של שימוש במוצר חדשני – אין מספיק מידע ומעקב אחרי שתל חדשני. עם זאת, קיימות היום טכנולוגיות חדשות (שתלים ביולוגיים מסוג טרבקולאר מטל, למשל) שייתכן ומייצרות עדיפות מבחינת קיצור משך הריפוי על מנת לאפשר תפקוד פונקציונאלי מהיר יותר, ואף עשויות להתאים כאשר המטופלים בקבוצות סיכון כפי שהוזכר מעלה. אך יש לציין כי שתלים האלה יקרים יותר באופן יחסי".

"שתלים ביום אחד" – עדיף לנו?

"ישנם מקרים בהם ניתן לבצע את השיקום באותו היום לאחר השתלת השתל. אולם במקרים אלה הסיבה לבצע את השיקום המהיר – הם יותר אסתטיים. למשל – אירוע משפחתי קרוב, נסיעה לחו"ל וסיבות נוספות. בהליך כזה, היום החדרת השתל גם מבצעים את החדרת הכתר – כלומר את השן החיצונית. המטופל בהליך שכזה מקבל בבת אחת את השתל ואת השן. החיסרון בטיפולים כאלה הוא שאסור להפעיל כוחות על השתל ויש לפעול בזהירות בלעיסה ולצרוך תזונה רכה למשך תקופה, עד אשר השתל מתמקם ביעילות במקומו. אבל יש לזכור, לרוב זמן החלמת העצם בשתי הלסתות (הלסת העליונה והתחתונה) נע בין 3-6 חודשים בממוצע, ולאחר מכן השתל יציב מספיק לשיקום קבוע. גם כאן, הטכנולוגיה מספקת לנו פתרון לאורך הזמן שלוקח לשתל להתייצב. למשל, שתלים מסוג "טרבקולאר מטל" (שתל ביולוגי) מסייעים לקצר את משך הזמן הזה משמעותית למספר שבועות בלבד. אסכם בכך שההחלטה על 'השתלה ביום אחד' והשימוש בסוג השתל, אם יש צורך בקיצור זמן ההחלמה, צריכה להילקח במשותף על ידי הרופא המטפל והמטופל בהתאם לצרכיו וליכולותיו".

כיצד נשמור על יציבות השתל לאורך זמן?

"יש לקיים ביקורת תקופתית אצל הרופא המשתיל והרופא המשקם. לא תמיד מדובר באותו הרופא. אני ממליץ על ביקורת כל תקופה של בין שלושה חודשים לחצי שנה כדי לוודא שהשיקום מתנהל כפי שצריך. חשוב להדגיש כי יש חשיבות גדולה לשמירת ההיגיינה מסביב לשתלים על מנת להימנע מסיבוכים אפשריים עתידיים. חשוב מאוד גם לדאוג לביקורים תקופתיים אצל השיננית ולהשתמש במברשות שיניים ייעודיות בהתאם להנחיות הרופא.

"היתרון של השתלים הוא שהם אינם יכולים לייצר ריקבון של השן. אבל, וזה אבל גדול, יכולות להתפתח מחלות חניכיים מסביב לשתל, אם לא שומרים על שגרת ניקיון, ולכן יש חשיבות מאוד מאוד גבולה לבקרת רובד על שתלים".

הכתבה כפי שפורסמה כתוכן שיווקי במוסף ביו של עיתון "הארץ" - ינואר 2017

לעולם המטופלים לעולם הרופאים לעולם המעבדות
1