כל מה שרצית לדעת על שתלים דנטליים

שתלים דנטליים יכולים לשפר את המראה החיצוני ולחזק את הביטחון העצמי. הם נראים ומתפקדים כמו שיניים טבעיות ובעזרתם ניתן ללעוס את כל סוגי המזון האהובים עליך.

שתלים דנטליים מחזירים את הביטחון לחיוך שלך – מחזקים את הביטחון העצמי ומשפרים את איכות החיים

אנשים אשר בפיהם שיניים תותבות (לסת חלקית או מלאה) חשים אי נוחות וקשיים בתפקיד היום-יומי.
שתלים דנטליים יכולים לבטל את הבעיות הללו, להחזיר את הביטחון העצמי ולשפר את איכות החיים.
שחזור ע"ג שתלים דנטליים, החל מחוסר של שן אחת ועד ללסת שלמה – משמש תחליף תמידי לבעיית שיניים תותבות, ומסייע למנוע אובדן מוקדם של השיניים הנותרות.

ההיסטוריה של השתלים הדנטליים

טיפול באמצעות שתלים דנטליים הנו האפשרות המועדפת בעולם המערבי ובישראל בתחום השחזור של שיניים חסרות. הרבה אנשים חושבים כי השתלת שיניים זה תחום חדש יחסית, אולם ההיסטוריה מלמדת ששתלי שיניים בעלי ותק עתיק יומין והיו עשוי מחומרים שונים (מהחי, מהאדם, מהצומח ומחומרים כגון שנהב) לשחזור שיניים חסרות, ניתן למצוא עדויות כבר בשנת 5000 לפני הספירה. לדוגמא: במצרים העתיקה חוסר בשיניים היה נחשב למום, ומשרתיהם של בני המעמד הגבוה הקריבו את שיניהם למען אדוניהם.

השתלים הדנטלים, בצורתם המוכרת לנו כיום, התפתחו בשנות ה- 50 ע"י אורתופד שוודי בשם פר אינגוור ברנמרק, הנחשב לאבי השתלים הדנטליים, אשר גילה דרך ניסוי עם חומר הטיטניום, כי רקמות עצם מצליחות לצמוח סביבו, ולתופעה זו הוא קרא "התאחות עצם". תופעה זו היוותה את האמצעי לפיתוח שתלי השיניים המוכרים לנו כיום, אשר מהווים תחליף לשיניים הטבעיות שאבדו.

שתליים דנטליים

מה הם שתלים דנטליים?

שתלים דנטליים משמשים כתחליף לשיניים שאבדו או שנעקרו. שתל דנטלי מחליף את שורש השן, השתל מחליף את השורש שאינו נמצא ויוצר בסיס לשן קבועה השתלים הדנטליים עשויים לרב מטיטניום או מסגסוגת של טיטניום ומוחדר ללסת.

השתלים מושתלים בהליך כירורגי אל תוך עצם הלסת כדי שיתפקדו במקום שורש השן החסרה. במשך הזמן תאי עצם מתפתחים סביב השתל ומחזקים אותו למקומו. המונח המדעי של פעולה זאת נקרא "Osseointegration" (או "התאחות עצם") - קיבוע השתל בתוך העצם.
נהוג לאפשר תקופת החלמה בתוך עצם הלסת למשך פרק זמן שנע בין מספר שבועות ועד למספר חודשים, כדי לאפשר לעצם להיצמד בחזקה אל השתל.

ברגע שהעצם סביב השתלים התחזקה והשתלים יציבים במקומם, חושפים את השתלים, וניתן להשתמש בהם כבסיס לשחזור של שיניים חסרות, לתמוך בסט של שיניים או לקבע תותבות. בתום התהליך, השתל המשוחזר נראה ומתפקד בדיוק כמו שן אמיתית.

שתלים איכותיים נבחנים בשני תחומים עיקריים:
1. שטח הפנים – מחקרים רבים הוכיחו כי ככל ששטח הפנים של השתל גדול יותר, חיבור השתל עם העצם חזק יותר. אי לכך עדיפות ברורה הינה לשתלים בורגיים בעלי שטח פנים מחוספס.
2. סוג החיבור – קיימים שני סוגי חיבורים עיקריים בין השתל לבין חלקי השיקום: חיבור בעל משושה חיצוני וחיבור בעל משושה פנימי.

לשתלי הTSV של זימר דנטל בעלי אחוזי הצלחה של 98.7% מעל ל13 שנים, ישנו שטח פנים מחוספס וחיבור בעל משושה פנימי עם מקדם חיכוך Friction-Fit אשר הוכיחו עצמם כיציבים ביותר ומאפשרים שיקום מגוון ואסתטי.

שתליים דנטליים 2

יתרונות השתלים הדנטליים

השתלים הדנטליים מהווים חלופה בטוחה ואסתטית לגשרים, לשיניים תותבות ולכתרים שאינם נתמכים ע"י שתל. למרות שאפשרויות הטיפול הללו זולות יותר ולא דורשות בהכרח הליך כירורגי או זמן המתנה ממושך, עדין הליך ההשתלה מציע יתרונות רבים יותר על פני אפשרויות הטיפול השמרניות.

היתרונות השונים הטמונים בהשתלה דנטלית משתנים ממטופל למטופל ומתהליך אחד למשנהו, אך בחירה בשתלים דנטליים יכולה להעניק לכם מספר יתרונות משמעותיים:
1. שתלים דנטליים מתפקדים ומרגישים כמו שן טבעית, יותר מאשר הפתרונות החלופיים.
2. השתלים מסייעים בשמירה על מראה העצם והפנים
3. השתלים מסייעים בשמירה על בריאות השיניים
4. השתלים מעניקים תחושת בטחון ונוחות בזמן האכילה, הדיבור, העבודה ובמפגשים חברתיים

מתי כדאי להתקין שתל דנטלי?

במקרים הבאים:
1. על מנת להחליף שן חסרה או מספר שיניים חסרות באמצעות ההשתלה ללא צורך להשחיז את השיניים הסמוכות, כך שלא נגרם להן נזק. ההתערבות הכירורגית מתבצעת באמצעות הרדמה מקומית ומשך זמן הקליטה נמשך כמספר חודשים. לאחר מכן הוא ישמש כבסיס למבנה, אשר עליו יונח הכתר.
2. כדי להחליף שיניים תותבות (אשר גורמות לתחושת חוסר נוחות בפה (משום שהן מתחככות בחניכיים), ולהתקין במקומן תותבת נשלפת על גבי מספר שתלים- ניתן להימנע מהתחושה שהתותבות נופלות וניתן להרגיש בנוח בחברה- דבר אשר מחזק את הביטחון העצמי.
3. כאשר לסת מלאה חסרה בשיניים, והשתלים מהווים תחליף קבוע ונוח.

תופעות לאחר הניתוח ושמירה על שיקום הפה

לאחר תהליך השתלת השיניים, הנחשב להליך כירורגי שאינו מסובך, ישנה תקופת החלמה עד שרקמות החניכיים מתרפאות. תקופה זו משתנה ממטופל אחד למשנהו ומושפעת ממצב בריאות הפה ושמירה על היגיינת הפה.

בתום הטיפול יש להישמע להוראות הרופא המטפל, ובמידה וקיימת נפיחות מעבר לממוצע, כאבים, דימום או הפרשות יתר על המידה – יש לפנות לבדיקת הרופא. אכילת מאכלים רכים ופושרים, וקירור איזור הניתוח עשויים להקל על הכאב שלאחר הניתוח.

בטווח הארוך חשוב להקפיד על היגיינת הפה וביקורת תקופתית אצל הרופא, בכדי לתרום לעמידות שתלי השיניים לאורך זמן רב יותר בפה, כמו גם שיפור הביטחון העצמי ואיכות החיים והכי חשוב חיוך שלא תרצו להוריד מהפנים.

פתרונות חלופיים

שיניים תותבות רגילות - הנשענות על רקמת החניכיים, ואינן מקובעות בצורה מכנית כלשהי עלולות להביא לתוצאות הבאות:
1. השיניים התותבות עלולות לזוז בזמן האכילה או הדיבור – תותבת רגילה מעניקה רק כ-40% יעילות בהשוואה ללעיסה רגילה!
2. . השיניים התותבות עשויות להיראות כמו שיניים מלאכותיות
3. השיניים התותבות עשויות ליצור תחושת אי נוחות פיזית
4. השיניים התותבות עלולות לגרום נזק לשיניים סמוכות או להאיץ את תהליך אובדן העצם
5. השיניים התותבות עלולות לעודד את תהליך ספיגת העצם ולגרום לשינויים בלתי רצויים במראה הפנים
6. השיניים התותבות עשויות לחייב את המשתמש להגיע לביקורים תכופים יותר אצל רופא השיניים לצורך התאמה ו/או החלפה.

גשרים רגילים - הזקוקים לתמיכה המחייבת להשחיז את השיניים הבריאות הסמוכות. כתוצאה מכך, אפשרות טיפול זו עלולה להוביל לתוצאות הבאות:
1. השחזת שיניים בריאות, אשר עלולה לסכן את השיניים הסמוכות שאחרת היו נשארות בריאות
2. הדבק המשמש להדבקת הגשר עלול להתפרק ולאפשר לחיידקים להצטבר ולפגוע בשיניים הבריאות שמסביב
3. החמרת מצב רקמת החניכיים והעצמות הגורמת לשינויים אסתטיים במראה שלכם.

מילה אחרונה - ניתן בהחלט לומר כי מומלץ לבצע השתלת שיניים. מדובר על האופציה הטובה ביותר בתחום שיקום הפה. ההשתלה מספקת פתרון לפרק זמן ארוך יותר מהפתרונות האחרים

למידע נוסף:

אולי יעניין אותך גם:

מידע למטופל - מן העיתונות

לעולם המטופלים לעולם הרופאים לעולם המעבדות
1