כיצד לשמור על שיניים בריאות בגיל הזהב

ד"ר אילן ביתלתום*

שמירה על השיניים בגיל הזהב

הגידול בתוחלת החיים הביא לגידול משמעותי באוכלוסיית גיל הזהב. בישראל חיים כיום קרוב ל- 800,000 איש בגילאי 65+, המהווים כ- 10% מסך אוכלוסיית ישראל, ומספרם עולה משנה לשנה בזכות התקדמות בחקר הבריאות והרפואה. במקביל גם איכות החיים של אוכלוסייה זו השתדרגה וכיום ניתן למצוא אחוז גבוה יותר של אנשים עובדים, פעילים, עוסקים בספורט, נרשמים לחוגים וקורסי העשרה, המנהלים אורח חיים שעד לפני כמה עשורים אפיין בעיקר את אוכלוסיית גיל המעבר.

מבחינה בריאותית, לגיל כמובן שיש השפעה על מצבנו הבריאותי ובכלל זה על בריאות השיניים. ידוע כי ככל שאנו מזדקנים, אנו סובלים מיותר ויותר ממחלות רקע כגון סכרת, מחלות לב, יתר לחץ דם, דלקות פרקים ועוד, המשפיעות גם על חלל הפה ובריאות השן. מחקרים רבים הוכיחו את השפעתן של מחלות אלה והתרופות שאנו נוטלים בגינן על תפקוד השיניים ובריאות החניכיים. כך לדוגמא הוכח כי אנשים עם מחלת חניכיים לא מטופלת מועדים ללקות בשבץ מוחי ובהתקפי לב יותר מאחרים וכי חולי סכרת לא מאוזנת סובלים יותר ממחלות חניכיים יתרה מזו אחוז ההצלחה בטיפול חניכיים ובהתקנת שתלים הינו נמוך יותר בצורה משמעותית לעומת מטופלים בראים או מאוזנים.


לגיל האדם יש השפעה על מצבו הבריאותי ככלל ועל בריאות השיניים בפרט. כיום ידוע כי ככל שהגוף מזדקן יש סבירות גבוהה יותר למחלות לב, סוכרת, דלקות פרקים ועוד, המשפיעות גם על חלל הפה ובריאות השיניים. מחקרים רבים הוכיחו את הקשר בין מחלות אלה ואחרות, ובכלל זה גם השפעת התרופות הניטלות בגינן, על בריאות החניכיים והשיניים ותפקודם.לדוגמה, מחקרים מצאו כי הסובלים ממחלת חניכיים שאינה מטופלת מועדים יותר ללקות בשבץ מוחי ו/או התקף לב, וכי חולי סוכרת שאינם מאוזנים סובלים יותר ממחלות חניכיים. יתרה מכך, אחוז ההצלחה בטיפולי חניכיים והשתלות שיניים נמוך משמעותית בקרב חולי סוכרת שאינם מאוזנים לעומת חולי סוכרת מאוזנים ומטופלים שאינם סובלים מסוכרת.

להלן כמה מהתופעות העיקריות המאפיינות את בני ה- 65+ והמלצות כיצד יש לטפל בהן:

אובדן שיניים

אובדן שיניים הוא הבעיה העיקרית ממנה סובלים בני גיל הזהב. ככל שהגוף מזדקן אנו סובלים יותר מאובדן שיניים, בין אם עקב מחלת חניכיים או עששת. נתונים עדכניים מצביעים על כ-54% מבני גיל הזהב הסובלים מאובדן שיניים – אצל 52% קיים מחסור מוחלט בשיניים ואצל היתר מחסור חלקי. ראוי לציין, כי בקרב הסובלים ממחסור חלקי בשיניים ממוצע השיניים הנותרות עומד על כ-10 (מתוך 32 שיניים בפה מלא ובריא, כולל שיני הבינה).

אובדן שיניים גורם הן לבעיות תפקודיות, כמו פגיעה ביכולת הלעיסה ובאיזון הכולל של חלל הפה, הן לבעיות אסטטיות, והן לבעיות רגשיות-נפשיות, כמו פגיעה בדימוי העצמי ואף דיכאון. לפיכך, חשוב לטפל בשיניים ולשחזר את אלה שאבדו, גם כאשר מדובר בשיניים אחוריות שכביכול אינן נראות בחיוך, אם באמצעות השתלת שיניים או באמצעות מכשור נשלף, בהתאם למקרה.

בעיות חניכיים

בעיות חניכיים מאפיינות אחוז גבוה מבני גיל הזהב, כאשר מחלות החניכיים יכולות להופיע כדלקת קלה ועד לנסיגת חניכיים. קרוב ל-90% מהאוכלוסייה סובלת, בשלב כזה או אחר, מדלקות חניכיים הנגרמות מהצטברות חיידקים במפגש שבין החניכיים וכותרת השן. דלקת החניכיים מלווה לרוב בנפיחות ואודם, פעמים רבות יהיה דימום בעת צחצוח השיניים ולעיתים אף דימום ספונטני. דלקת חניכיים שאינה מטופלת לאורך זמן עלולה להתפתח למחלת חניכיים הגורמת לספיגת עצם סביב השיניים ולפגיעה במנגנון האחיזה של השיניים, עד כדי אובדן השן עקב ניידות. תהליך זה יכול להאיץ באוכלוסייה המבוגרת עקב הופעת מחלות רקע כגון סוכרת. בנוסף, אי-השלמת שיניים שאבדו עלולה, לאורך זמן, להגביר את הסיכון לאובדן שיניים נוספות עקב עומס יתר על השיניים הנותרות ופגיעה במאזן הכללי בחלל הפה.

על כן, חשוב מאד לטפל במחלות חניכיים ולשמור על היגיינת הפה, לשחזר שיניים חסרות, ובמקרים של ספיגת עצם, לפנות לשחזור גרמי.

מחלת העששת וחורים בשיניים

מחלת העששת וחורים בשיניים אופייניים בדרך כלל בגיל הילדות, בגיל הבגרות פוחתים, וחוזרים ומתגברים שוב בגיל הזהב. מחקרים הראו כי ככל שהגוף מזדקן יש סבירות גבוהה יותר להתפתחות עששת וחורים בשיניים, כאשר בדרך כלל מדובר בעששת בשורש השן המתפתחת עקב מחלת חניכיים וחשיפת השורש. מכיוון שמחלת העששת מתפתחת במהירות וישנו קושי גדול בשחזור המצב שלפניה, חשוב מאד להקפיד ולקיים ביקורות אצל רופא השיניים המטפל, ומומלץ להשתמש בתכשירים מונעים, כגון משחות ושטיפות המכילות פלואוריד.

כיבים ופצעים בריריות ובחלל הפה

כיבים ופצעים בריריות ובחלל הפה הם תופעה נפוצה מאד ששכיחותה עולה בגיל הזהב. חשוב מאד לשים לב לכל שינוי בצורה ו/או בצבע השפתיים, הלחיים, הלשון והחניכיים, ולהגיע לבדיקה אצל רופא השיניים מייד עם הופעתו. חלק מהשינויים אינם בעלי כל משמעות, אולם חלקם עלול להצביע על הימצאותו של גידול סרטני בחלל הפה. מקרי הסרטן בחלל הפה מהווים 2%-3% מסך מקרי הסרטן החדשים בישראל ושכיחותם עולה עם הגיל.

לכן, חשוב להקפיד ולהגיע לביקורות סדירות אצל רופא השיניים המטפל לפחות פעמיים בשנה, לביצוע בדיקה מקיפה של כלל הרקמות ולאבחון כיבים ונגעים בחלל הפה וסביבתו.

יובש הפה

יובש הפה היא תופעה המאפיינת קרוב ל-40% מבני ה-65 ומעלה ונובעת מירידה בתוצרת הרוק עקב התנוונות בלוטות הרוק בפה וכתוצאה מנטילת תרופות שונות (כגון תרופות מסוימות לטיפול בדיכאון, יתר לחץ דם, סרטן ועוד). לרוק תפקידים רבים: הוא מסייע בפירוק ועיכול מזון ושטיפת שאריותיו מחלל הפה, עוזר בשמירה על שלמות רקמות השיניים, קוטל חיידקים בחלל הפה ומנטרל בו חלק מהחומציות, ובכך מסייע גם במניעת עששת. הרוק משמש גם כחומר סיכה בפה וירידה בכמותו מקשה במיוחד על מטופלים בעלי מכשור נשלף בפה ("שיניים תותבות"). זאת מאחר ובמצב של חוסר ברוק בפה, כל תנועה של התותבת עלולה לגרום לכאבים, לפצעים ולהפרעות באכילה ובדיבור.


לטיפול ביובש הפה מומלץ להקפיד לשתות מים ולהפחית בצריכת אלכוהול וקפאין, ולהשתמש בתכשירים הממריצים את הפרשת הרוק. במקרים קיצוניים של יובש בפה ניתן לשקול להשתמש בתחליפי רוק מלאכותיים. בקרב מטופלים הסובלים מיובש הפה שהינם מעשנים מומלץ, ראשית, להפסיק לעשן.

* ד"ר אילן ביתלתום הוא רופא שיניים מומחה למחלות חניכיים, חבר האיגוד הישראלי לרפואת חניכיים ויועץ ל"זימר דנטל".

 

>> חזרה לעמוד כל מה שרצית לדעת על שתלים דנטליים

לעולם המטופלים לעולם הרופאים לעולם המעבדות
1