מא' עד ת' - מילון המושגים בהשתלות שיניים

מדינת ישראל נחשבת למעצמה עולמית בתחום השחזור של שיניים חסרות, עם כ- 100,000 איש העוברים פרוצדורות של שתלים דנטלים  מידי שנה, וכ- 3 שתלים בממוצע למטופל. אולם, בבואנו לקבל הצעת טיפול מרופא השיניים, לא תמיד ברור לנו מה הם כל אותם המושגים בהם משתמשים הרופאים. אז כדי לעשות סדר, להלן מילון המושגים של שתלים דנטלים:


אול און פור
(all on 4)– שיטת טיפול בה משקמים לסת שיניים מלאה על גבי 4 שתלים בלבד. השיטה פותחה לפני שני עשורים על ידי הרופא הפורטוגלי ד"ר פאלו מאלו ונחשבה בזמנו לפורצת דרך בתחום.
יש לסייג כי הפרוצדורה מיועדת רק למתרפאים מחוסרי שיניים ויש לשים לב שההצעה אינה כוללת עקירת שיניים שלא לצורך. כמו כן כיוון שהשיקום בנוי על 4 שתלים בלבד , נזק בלשתל אחד יכול להכשיל את כל עבודת השיקום בפה.
 

אוסאואינטגרציה–תהליך האינטגרציה, החיבור, בין העצם של הלסת לגוף השתל (שהינו שורש מלאכותי). התהליך נמשך לרוב בין 3-6 חודשים ובמהלכו חל ריפוי של רקמות החניכיים ומתרחש תהליך צמיחת עצם סביב השתל, המשפר את אחיזתו של השתל בעצם. עם השלמת תהליך ה"אוסאואינטגרציה" השתל יכול להתחיל לשאת עומסים פונקציונליים וניתן להתחיל בשלב השיקומי שבמהלכו בונים כותרת על גבי השורש המלאכותי, וובמסגרתומותקנים המבנה והכתר הקבועים. 

אוסאואינקופרציהצמיחת עצם סביב השתל ב- 3 ממדים – כלומר על פני גוף השתל ולתוך גוף השתל. תהליך זה יכול לקצר את היציבות הביולוגית של העצם עם השתל לשבועיים בלבד במקום 3-6 חודשים. השתל היחידי שתהליך כזה יכול להתרחש איתו הוא שתל מסוג טרבקולאר מטל.

הרמת רצפת הסינוס - טיפול הנהוג במקרים של מחסור בעצםבהתקנת שתלים  בחלקים האחוריים של הלסת העליונה. במקרים אלה מתבצעת השתלת עצם על חשבון חלל האוויר של  הסינוס המקסילרי על מנת לאפשר כמות עצם נאותה להחדרת השתל. ישנם שני סוגים של הרמות סינוס:הרמת סינוס  סגורה שהיא פרוצדורה מוגבלת יותר והרמת סינוס פתוחה שהיא פרוצדורה נרחבת יותר. 

השלב הכירורגי - השלב הראשון בהתקנת שתלים. שלב זה כולל  את עקירת השן האבודה והחדרת השתל הנבחר לעצם הלסת. בשלב זה קיימת חשיבות גבוהה למיקום השתל ולהחדרתו באופן הדרגתי תוך הקפדה על כמות עצם נאותה שתתמוך בשתל ותאפשר קליטה טובה שלו. 

השלב השיקומי (פרותטיקה) - השלב השני בטיפול בשתלים הנעשה כעבור מספר חודשים (לרוב בין 3-6 חודשים) לאחר קליטתו הטובה של השתל. במסגרת שלב זה מורכבים המבנה והכתר מעל החניכיים, המהווים את החלקים הנראים לעין, ולפיכך חשוב להקפיד על רמת אסתטיקה גבוהה בשלב זה. 

העמסה מיידיתהתקנת שתלים  ביום אחד המאפשרת כבר במועד החדרת השתל, העמסה של מבנה וכתר מעליו – ולכן ניתן כבר באותו היום לצאת עם מראה של שן טבעית. טיפול זה מתאים במקרים מסויימים בלבד ואך ורק כאשר מתקיימים מספר תנאים פיזיולוגים נדרשים. יש לזכור שתהליך של השתלה מיידית  כרוך באחוזי כשלון גבוהים יותר ולכן יש חשיבות רבה  לבחירת המקרה בצורה מושכלת. 

השתלה מיידית – טיפול במהלכו השן הטבעית נעקרת ומייד  מוחדר השתל הנבחר לעצם הלסת.גם בהשתלה מיידית יש חשיבות גדולה לבחירת המקרה המתאים המבטיח את יציבות השתל כבר בשלב התקנתו על מנת להבטיח את הצלחת הפרוצדורה לטווח ארוך. 

השתלת עצםטיפול המבוצע במקרים של מחסור בעצם לביצוע שתלים דנטלים. במקרים אלה יש לבצע השתלת עצם על מנת שתהיה מספיק עצם היקפית שתבטיח את הצלחת הטיפול. העצם המושתלת יכולה להיות ממקור אדם (ניתן גם מגוף המטופל, מחלל הפה או אזורים אחרים בגוף) , מהחי או מחומרים סינטטיים . תהליך ההחלמה נמשך בין 3-9 חודשים , ותלוי במורכבות הטיפול. 

טרבקולאר מטל (השתל הביולוגי)בשתל חדשני זה, בניגוד לרוב השתלים, מרכז השתל בנוי מחומר הטרבקולאר מטל המיוצר מהיסוד המתכתי טנטלום, כך שבניגוד לשתלים המסורתיים המעודדים צמיחת עצם דו מימדית סביב פני השטח של השתל בלבד - שתלי הטרבקולאר מטל בנויים מרשת נקבוביות המדמה את עצם הספוגית בלסת ומעודדים צמיחת עצם תלת מימדית: הן על  פני השטח של השתל והן אל תוך גוף השתל עצמו! כלומר נבנה לתוך גוף מעין שתי וערב של נימי דם זעירים המשפרים מאוד את אספקת הדם לעצם הסובבת את השתל והם בעלי פוטנציאל משמעותי לשיפור בריאות העצם והחניכיים סביב השתל לאורך זמן ובכך נוצר דמיון גבוה יותר לשורש השן הטבעית ולכן ניתן לכנותו שתל "ביולוגי". כמו-כן, יכולות העיגון של שתל זה בעצם הלסת גבוהות בהרבה משתל רגיל. יכולות עיגון אלה, מאפשרות גם קיצור משמעותי של הליך השיקום וקבלת השן הקבועה והסופית ממספר חודשים הנהוג בשתלים המסורתיים לשבועות בודדים בלבד. יתרון נוסף הנו יכולת ההתאמה של הטיפול בשתלים ביולוגיים עבור מטופלים אשר לא יכלו עד כה לעבור טיפולי השתלות שיניים. חולי סכרת לדוגמא אשר עקב מחלת הסוכרת תפקוד תאי העצם שלהם הנו נמוך, עשויים להתאים לטיפול עם השתלים הביולוגיים לאור יכולת הצמיחה המהירה והתלת מימדית של תאי העצם והאחיזה הטובה של השתל בעצם. 

השתל הביולוגי התפתח מתחום האורטופדיה. מחקרים הראו כי חומר הטרבקולאר מטל מסייע בשיקום מהיר של אזורים שונים בגוף, כמו עמוד שידרה, ברכיים וירכיים, שנפגעו והצריכו שיקום – זאת בזכות התאמתו הביולוגית הגבוהה לעצם ויכולת השרידות הגבוהה שלו מפני שחיקה. בצורה זו ניתן היה לקצר את מהירות ההחלמה מניתוחים שונים ומשם הדרך לתחום רפואת השיניים הייתה קצרה.  

כתר – אלמנט מלאכותי שמהווה תחליף לכותרת השן ומורכב על המבנה. על הכתר להיות מותאם אישית למטופל תוך הקפדה על רמה אסתטית גבוהה ושימוש בחומרים איכותיים במטרה להשיג מראה של שן טבעית שתחזיק לאורך שנים.  מרבית הכתרים עשויים מחרסינה או זירקוניה. 

מבנה – חלק ביניים שמחבר בין השתל המהווה שורש מלאכותי, והכתר שמהווה תחליף לכותרת השן.  ר.  המבנה מתחבר לשתל באמצעות הברגה או הדבקה  וקיימת חשיבות רבה בהקפדה על רמת תאימות ונעילה מושלמת במטרה למנוע כניסת חיידקים וזיהומים.   

מטבע (לקיחת מידה) מטבע הינו תשליל הטבעה שנועד לקחת מידות לשלב השיקומי. המטבע כולל נגטיב של איזור ההכנה, השיניים הסמוכות והרקמות רכות - לצורך יצירת מתאר שיקומי נכון. בדר"כ מטבע יילקח ללסת שלמה.  קיימות כמה שיטות ללקיחת מטבע ("מידה") לשתלים המשתמשות בחומרים המתקשים בפה, אולם כדאי לדעת, שכיום מתפתחות שיטות של לקיחת מטבע באמצעות מכשור דיגיטלי. 

מכתשית – כינוי לחלל הנוצר בחניכיים לאחר עקירת שיניים. 

נסיגת חניכייםאבדן הרקמה, חניכיים ועצם, סביב השן. תהליך בו החניכיים נסוגות אחורה ומאבדות מגובהן, וכתוצאה מכך נחשף חלק מהשורש . מקריםחמורים של נסיגת חניכיים יכולים  להוביל לאובדן השן. 

ספיגת עצם – תהליך בו חל אובדן עצם (ספיגה) סביב שיניים או שתלים, תהליך שעלול להוביל בהדרגה   לאובדן שן או שתל. התהליך בדרך כלל הוא ממקור דלקתי ויש לאבחן מקרים אילו מיד עם הופעתם ולטפל בהם ע"י מומחה למחלות חניכיים (פריודונט) על מנת למנוע את אובדן השן או השתל. 

פרי אימפלנטיטיס דלקות סביב השתל והגורם מספר אחד לכישלונם של שתלים דנטאליים. כדי להמנע מכך יש לשמור על תחזוקת השתלים גם אחרי ששוקמו על ידי ניקוי תקופתי ובדיקה תקופתית על ידי מומחה למחלות חניכיים (פריודונט) .

פריקשן פיט
כינוי לנעילה מיקרו ביולוגית וחיבור מאובטח בין השתל והמבנה באמצעות ריתוך מתכת קרה. חיבור זה יוצר איטום וחיבור מושלם בין השתל למבנה ומונע את הסיכוי להתפתחותם של זיהומים כתוצאה מחדירה של חיידקים. כתוצאה מההתאמה המושלמת, לא נוצרים מרווחים ואין מקום להיווצרות מושבות חיידקים.
 

פריודונט – מומחה למחלות חניכיים, או פריודונט, הינו רופא שיניים אשר למד במוסד מוכר להתמחות (אוניברסיטה או בית חולים)  4 שנים נוספות של התמחות בפריודונטיה. נושאי הלימוד מקיפים וכוללים איבחון וטיפול במחלות החניכיים השונות, מניעתן, ביצוע טיפולים כירורגים בחניכיים כולל ניתוחי חניכיים למטרות אסתטיות (פלסטיקה) והשתלות עצם סביב שיניים, ביצוע שתלים דנטאליים ובניית עצם (כולל "הרמות סינוס") וטיפול במחלות דלקתיות סביב שתלים דנטאליים. על מנת לקבל תואר מומחה למחלות חניכיים יש לעמוד בהצלחה בבחינות הממשלתיות לקבלת התואר מומחה למחלות חניכיים. 

צילום רנטגן CTגם ברפואת שיניים צילום רנטגן הוא אמצעי חשוב ביותר לצורך האבחנה וביצוע תכנית טיפול. צילום זה  הוא צילום רנטגן במכשיר סי טי ייעודי לשיניים המאפשר לקבל תמונה תלת ממדית ואיכותית של כל חלק בגוף, מבלי שיהיה מוסתר על ידי איברים אחרים. זהו צילום אבחנתי המבוצע לקראת טיפול השתלת שיניים והוא מספק לרופא פרטים על מצב העצמות והלסתות, מבנה וגובה העצם בו מיועדת להתבצע ההשתלה וכן המרקם של עצם הלסת ,מיקום תעלת העצב בלסת התחתונה, גובה העצם בלסת העליונה, ומגבלות הסינוסים. וזאת כדי לעזור לרופא לקבוע את תכנית הטיפול ובחירת סוג וגודל השתל. 

רמת שרידות השתל – במילים אחרות לכמה שנים יחזיק השתל בפה שלי? השתלים הינם התחליף הקרוב ביותר לשיניים טבעיות, אולם גם הם לא תמיד שורדים לעד. הגורמים המשפיעים על שרידות השתל הם (בנוסף למצבו הביולוגי של המטופל ולאיכות הטיפול שקיבל): ציפוי השתל, ניקיון פני השטח, הוותק שלו והתיעוד הקליני אודותיו ובכלל זה אחוזי ההצלחה שלו לאורך השנים. כמובן שככל שהשתל ותיק יותר בשוק, כך יש מידע אודות התנהגותו לאורך השנים בפיות המטופלים. 
שתלי זימר בעלי ותק של לעמלה מ15 שנים של תיעוד קליני עם אחוזי הצלחה של 98.7% מהגבוהים בעולם!

שתל דנטלי – הפתרון הפופולארי כיום בתחום השחזור של שיניים חסרות והתחליף המתקדם ביותר לשורש השן הטבעית. מרביתם של השתלים הדנטלים עשויים מטיטניום והעיצוב שלהם הנו בתצורת בורג מתכנס או מקביל המוברג באופן הדרגתי תוך קידוח לעצם הלסת העליונה או התחתונה.

 

נכתב בשיתוף האיגוד הישראלי לרפואת חניכיים

 

לעולם המטופלים לעולם הרופאים לעולם המעבדות
1