כיצד לשמור על השיניים לאחר שיקום

ניתוח בחלל הפה נחשב לתהליך כירורגי פשוט יחסית אולם כמו כל תהליך כירורגי גם הוא כרוך בזמן החלמה עד לריפוי מלא של רקמות החנכיים. זמן ההחלמה ואיכות הריפוי שונה מאדם לאדם והוא כולל מגוון גורמים משתנים כמו מצב הבריאות הכללי והקפדה על כללי היגיינה לאחר העקירה או ההשתלה.
בטווח המיידי של לאחר הטיפול, יש לעקוב אחר המלצות הרופא המטפל ולפנות לבדיקה במידה ויש נפיחות יתר, דימום יתר, הפרשות או כאבים יוצאי דופן. בנוסף חשוב לקרר את אזור הניתוח ולאכול מאכלים רכים, קרים או פושרים. אולם בעוד שרוב המטופלים מקפידים על המלצות הטיפול בטווח הקצר, בטווח הארוך יותר חלה התרופפות ולעיתים לא תמיד יודעים או זוכרים מה חשוב לעשות.

מחקרים בתחום מראים כי השמירה על הגיינת השיניים לאחר שיקומן, אם באמצעות שתלי שיניים או שיניים תותבות, הנה בעלת חשיבות עליונה ויכולה להשפיע על טווח ההישרדות של השן ששוקמה.

בניגוד לשיניים הטבעיות שלנו שיכולות לתפקד לאורך כל החיים, ולמרות כל היתרונות של שחזור באמצעות שתלים בשיניים, השיניים ששוחזרו עלולות שלא לתפקד כהלכה, בוודאי כשלא מקפידים על הגיינה נאותה. חשוב לדעת ולזכור כי השיניים ששוחזרו נוטות לצבור חיידקים ושאריות מזון בצורה קלה יותר מהשיניים הטבעיות, ולפיכך הן מצריכות שמירה על הגיינה ברמה גבוהה יותר. שתל שצבר חיידקים כרוך הרבה פעמים גם באובדן עצם ומחייב לא רק הוצאת השתל וטיפול מחדש, אלא גם ניתוח להשתלת עצם על מנת לבצע השתלה חוזרת. בחירת סוג השתל יכולה להפחית את הסיכון לכישלון ולפיכך חשוב לבחון לפני ביצוע ההשתלה עד כמה השתל ותיק בשוק, מהם אחוזי ההצלחה והכישלון שלו ועד כמה הוא מועד לזיהומים.

להלן מספר המלצות שיסייעו לכם לשמור על השיניים ששוחזרו בצורה מקסימאלית

  • חשוב לצחצח שיניים באופן סדיר פעמיים ביום. עבור מבוגרים המתקשים בצחצוח הפה בצורה מיטבית, מומלץ לעבור למברשת שיניים חשמלית, שתסייע בצחצוח בצורה מעגלית תוך הגעה לכל חלקי השן.
  • מומלץ להשתמש בחוט דנטאלי לפני השינה להוצאת שאריות אוכל. מבוגרים המתקשים לעבוד עם חוט דנטאלי יכולים להשתמש בערב לאחר צחצוח השיניים במכשיר חשמלי המתחבר לכיור ומתיז זרמי מים עדינים בחלל הפה. שימוש במכשיר זה מסייע גם בתחושת היובש בפה המאפיינת מבוגרים רבים.
  • מומלץ להשתמש במי פה או לחילופין בתמיסת מי מלח של רבע כפית מלח בכוס מים פושרים.
  • יש לבקר אצל שיננית אחת לשלושה חודשים כדי למנוע הצטברות אבן וזיהום. כמו כן, חשוב לבצע ביקורת תקופתית אחת ל-6 חודשים אצל הרופא המטפל.

שחזור השיניים החסרות הנו חשוב ותורם משמעותית לביטחון העצמי של המטופל, לתפקוד וליכולת הלעיסה שלו. הקפדה על היגיינה נאותה וביקורת תקופתית אצל הרופא תסייע להבטיח את הישרדות שתלי השיניים בפה לאורך זמן ותשפר את איכות חייהם של המטופלים.

>>חזרה לעמוד כל מה שרצית לדעת על שתלים דנטליים

לעולם המטופלים לעולם הרופאים לעולם המעבדות
1